det där invandrare..

Jag är så jävla trött på det där ordet, i synnerhet när det används som synonym för mörkt hår, mörk hud eller båda och, och lika trött blir jag när det används av människor om dom själva trots att dom är födda här i Sverige. Nej, det måste bli ett slut på hela den här fixeringen vid kollektiv och identitetspolitik.

Ett exempel är det jag läste på Twitter igår, skrivet av Owe Nilsson TT.

”Säpo har satt en livvakt som är invandrare på en SD-are”

Nu vet ju inte jag ifall Owe har talat med personen ifråga men det känns som om att tweeeten handlar om en mörk Säpoagent, och det enda (tragi-)komiska är att Owe i sin tweet visar att han snarare delar SDs synsätt, med den lilla skillnaden att han inte är villig att kasta ut invandrare..

Vad innebär det att vara svensk?
Somliga talar om demokrati och öppenhet, andra talar om individualism och jämställdhet och vissa talar om”kultur” men menar gener..
Men ärligt talat, vi har alltid haft antidemokratiska svenskar, deras syn representeras ju bl a av V och SD i riksdagen, kollektivister och sexister kryllar det av i vårt land och skulle det handla om ”kultur” så är vi många svenskar genom historien vars utseenden inte dikterats av recessiva gener..
Jag har själv ingen klar bild av vad det innebär att vara svensk, annat än att vara född här eller att ha beviljats medborgarskap, däremot vet jag att som svensk är du en del av den fria världen vars fundament är rätten till liv, frihet och egendom och det är det jag talar om när jag säger att jag älskar Sverige.

Det jag efterlyser är den sortens pluralistiska syn som många vittnar om har mött dom i USA, även om identitetspolitiken är löjligt närvarande, där personer utgår från att du är amerikan med på sin höjd utländska föräldrar och där du tillåts skapa din egen amerikanska identitet i det som utgör regnbågen ”amerikan”. Jag kommer själv från en stad där synonymen för invandrare åtminstone borde vara entreprenör, ambitiös och framgångsrik med tanke på att nästan hela stadens företagande utgörs av individer som etiketteras som det, även om ”invandringen” oftast sker från Hageby till City, men så är inte fallet. Istället lyfts en grupp fram som lite mer välkommen än någon annan, men dom förblir alla invandrare..

Lämna en kommentar