..känns det inte lite märkligt..

 

..att problemet med fattigdom inte är fattigdomen i sig,
utan att man är fattig i förhållande till sin omgivning…

Den ensidiga debatten om barnfattigdomen pågår för fullt på Aftonbladet, och jag blundar verkligen inte för att det finns en sådan i Sverige men jag vill mena att debatten är helt baserad på känsloargument, vilket jag bl a skrivit om här och här.. Och jag känner att det behöver förtydligas vart Sverige befinner sig, så därför vill jag att ni tar en titt på diagrammet hämtat ur just den rapport som Rädda Barnet publicerade och som blev startskottet för diskussionen..

Nu är det ju inte som så att världen befinner sig i någon form av ekonomisk kris eller så, tack och lov, som skulle kunna förklara den negativa, men minimala, vändningen av kurvan 2008. Det här är ju helt uppenbart ett bevis för att regeringen från dag ett bara har velat människor illa..

En annan sak som stör mig i den här debatten är den fuktiga och kvävande offerkoftan som hänger över så mångas axlar, trots att dom egentliga offren här är barnen.
För bortsett från sjukdom, skada, livmoder eller att man är nyanländ så finns det inte många skäl som ger dig rätten att skylla delar av din situation på yttre omständigheter. Arbetslöshet är självklart en personlig tragedi, som i många fall bottnar i en brist på tillräcklig utbildning, ovilja, prestige eller geografi..(hela Sverige kan inte leva om det kräver att någon annan ska betala för det)
Dessutom anser jag att du som vuxen har ett stort ansvar för att se till att du har råd att skaffa fler barn innan du överger tanken på preventivmedel, hur kallt det än må låta..

Är man då fattig för att man bara har en tjocktv? 
Aftonbladet har tydligen svaret..

 

Ett svar to “..känns det inte lite märkligt..”

  1. […] vilket i alla fall får mig att lyssna efter ekot av stöveltramp. Men i slutändan i dessa barnfattigdomstider bör vi ju fråga oss om någonting kommer att förändras till det bättre för dessa familjer med […]

Kommentera

