plastdag..

..idag firar vi att usurpatorn G. Vasa blev Svensk envåldshärskare, efter uppbrottet från Kalmarunionen 1523, och lade grunden för det som tids nog kom att bli nationalstaten Sverige…

Personligen känner jag att hela den här dagen är plastig och konstruerad, jag förstod heller varken behovet eller diskussionen som ledde upp till att den 2005 blev en helgdag..

”Tanken var att svenska folket skulle ha något att samlas kring.”

..för för mig har Sverige alltid haft en Nationaldag, en dag unik för just oss, vilken Svenskar alltid samlats kring och som är överfylld av traditioner..
Så, förvänta er inte att se mig därute viftandes med flaggor, dansandes och sjungandes nationalsången, för det sparar jag till den 24/6..

Kommentera

