irrfärder..

I realpolitikens namn gick väst bra vilse under det kalla kriget, 90talets upptinade relation med öst kan snarare betraktas som en parantes, och västs odyssé  tog ny fart i-och-med tvillingtornens fall.
Jag hoppas att vi nu med OBLs död och den arabiska våren ska kunna börja räta upp skutan och se till att laga den, i många sammanhang, trasiga moralkompass vi har ärvt från det kalla kriget..

I dagarna avled för övrigt en av kalla krigets alla mördare, Orlando Bosch efter en tids sjukdom..(skål.)
Han var bl a misstänkt för delaktighet i sprängningen av Cubana Flight 455 som krävde 73 personers liv, allt rättfärdigat av kampen mot Castro..
En annan terrorns hantverkare, som är internationellt efterlyst för samma incident och som i dagsläget befinner sig i USA där han likt Orlando skyddas pga sina historiska kopplingar till CIA, är Luis Posada Carriles.
Nyligen avgjordes delar av hans ärende i Domstol , där ett utlämnande till Venezuela eller Kuba avslogs då han riskerar tortyr i dessa länder, vilket är ett fullständigt giltigt skäl..

Däremot invänder jag mig mot att han har släppts på fri fot, jag anser att det är hög tid att vi, dom demokratiska staterna börjar föregå med gott exempel och lagföra ”våra” krigsförbrytare och terrorister oavsett om brotten begåtts här eller i utlandet, och kan vi inte garantera rättssäkerheten hos andra stater så får vi se till att brottslingarna får avtjäna straffen här..
Jag tycker det på många sätt är helt befängt hur vi kan tala om vikten av demokrati, mänskliga rättigheter och fred, medan vi samtidigt låter militanta individer och organisationer använda Sverige som bas och återhämtningsplats..

Jag gläds oerhört mycket över att Svenska krigsbrottslingar grips, utlämnas och lagförs för sina brott..
Vi talar om ett erkännande av brottsoffren och deras anhöriga, för rättvisa handlar främst om harmoni, inte om hämnd..

Dagens: Adam Tensta – In His Mind

Lämna en kommentar