Svhärje..t

Har svensken blivit galen, är min första tanke när jag hör och läser diverse artiklar och reportage om dom farliga sannfinländarna..

Jag måste erkänna att jag inte har någon koll på partiets övriga program, men jag har sympatier för att finnen är trött på att tvingas läsa ett språk, ett riktigt ynkligt språk dessutom, som hon knappast kommer ha användning för under sitt liv..
Svenskan är den gamla elitens språk från då Finland bara var ett län i stormakten Sverige, och visst har det funnits en hel del finlandssvenskar men det är inget giltigt argument för en obligatorisk undervisning(vilket den inte varit på drygt fem år). Inte heller är tradition eller nostalgi giltiga skäl för att bibehålla en särbehandling av detta minoritetsspråk..
Tänk er svenskens känslor inför samiskan efter år av korvstoppning där endast evt. praktikanter inom rennäringen skulle haft nytta av det.. 

I Finland har varje skolbarn hört om Sankt Henrik,
den engelskfödde missionsbiskopen som deltog i det första svenska korståget – kung Eriks på 1150-talet – och som knappast hade hunnit sprida Guds ord särdeles långt innan han, enligt legenden, mördades av en förbittrad finsk bonde, Lalli.
För några år sen gjordes en enkät för att undersöka vilka historiska personer som var populärast och Lalli rankades då långt högre än den utländske biskopen.” –Sydsvenskan

Nej, dom gör helt rätt som ifrågosätter det här..

3 svar to “Svhärje..t”

  1. Nae va Chrisse. Det här vill jag ha en mer utförlig förklaring på. Märkligt av dig att rättfärdiga Sannfinnländarna. Känns extremt värdekonservativt av en liberal som du.

  2. Jag rättfärdigar människors rätt att få slippa absurda tvång, som här med svenskans ställning som tidigare obligatorium inom finskt skolväsen. Och som jag skriver har jag inte ens orkat ta mig igenom sannfinländarnas program varpå jag varken kan säga bu eller bä..Däremot upplever jag att den högljudda upprördheten över sannfinländarnas hållning bottnar i samma nationalchauvinistiska träsk som just ovan nämnda parti anklagas ha krälat fram ur..
    I gränslandet Danmark – Tyskland, några mil in i respektive land, har gränsen historiskt varit flytande vilket man sedan lång tid tillbaka löst genom att ge föräldrarna möjligheten att välja nationalitet på barnen(oftast en fråga om skattesats och vilken skola i ens närhet som anses bäst) vilket även skapat speciella familjer där morföräldrar är tyskar, barnen danskar och barnbarnen tyskar..dvs valfrihet.
    summa sumarum svenskan är ett obetydligt språk som drygt 5% av Finnländarna talar, är det t.ex rätt att övriga 95% förväntas kunna språket för att dom 5% ska kunna räkna med tillgång till service på sitt hemspråk?
    Att det finns rasistiska idioter med mindervärdeskomplex är inget giltigt argument för att bibehålla en skev särbehandling av ett minoritetsspråk..vi talar ju inte om förbud likt kurdiskan varit/är i Turkiet..

Kommentera

