deja vu, någon?

I dagarna har IDF attackerat Gaza som svar på dom 50 raketattacker som sedan i lördags har genomförts mot Israel i respons på Israeliska attacker av Gaza i förra veckan, vilka var en Israelisk styrkedemonstration efter att raketattacker från Palestinska grupper i Gaza ökat. En Ökning direkt kopplad till Israeliska säkerhetspolitiska övergrepp på Gaza, övergrepp rättfärdigade av våld riktat mot Israeliska medborgare från Palestinskt håll eftersom Israel genomförde operation Cast Lead som svar på Hamas operation Oil Stain vilken var Hamas reaktion på..

…”det var faktiskt mig pappa ville sticka kniven i”, sa Isak.
”Ta tillbaka det där, alla vet att det var jag som skulle få halsen avskuren!” Skrek storebror Ismael..

 

Min inställning  är att det bara finns en rimlig lösning och det är en tvåstatslösning och jag lovar att det här blir det första och sista inlägget jag skriver om den här konflikten i agget´s blog, förutsatt att inget extremt sker.
Jag tror/hoppas att den arabiska våren kommer skapa mer stabilitet i regionen, förutsatt att demokrati lyckas införas, och då kommer Israel inte heller kunna kunna försvaras med att dom är moraliskt överlägsna (då tänker jag främst på den representativa demokratin och dom liberala fri-och rättigheterna som landet garanterar sina medborgare)  grannstaterna och därför inte heller kommer kunna komma undan med sådant man idag kommer undan med.
Dessutom har jag svårt att se att den arabiska befolkning skulle tolerera  dom gröna fascisterna, som Hamas utgör en gren av,  särskilt länge när dom väl lyckats frigöra sig från sina gamla despoter.
Personligen tror jag att Islamistiskt uppsving snarare handlar om att det på många ställen varit det enda alternativet till regimen.
Delningen av det där råtthålet Jerusalem är ju, i mina ögon oförståeligt, det mest känsliga och jag är nog fel person att uttala mig om huruvida religionerna kan samsas men kan Inter och Milan dela arena så borde man kunna hitta en lösning även på detta.
Angående flyktingarna så måste dom först och främst ges möjlighet att skapa sig ett liv, och där har grannländerna en större skuld än Israel.
Jag är så trött på dessa barn på båda sidorna i konflikten, man har låst sig vid omöjliga positioner och argumenterar för dom med i bästa fall nonsensargument men i sämsta fall med att ”det är Guds vilja.”

Jag kan ju tycka att skillnaden mellan Islam och Judendom ytterst handlar om smak,  för antingen dunkar man huvudet mot en vägg eller så dunkar man det mot ett golv..

Kommentera

