statligt ägande..

Igår tvingade oppositionen oss skattebetalare att fortsätta vara ägare i SBAB, Telia-Sonera, Posten, Nordea och Vattenfall. Att Voch SD skulle rösta mot utförsäljning var ju inte särskilt oväntatdå båda drivs av nationalchauvinism även om dom föredrar att kalla det  för ”det svenska folket”( exkluderar bara olika grupper), däremot är jag lite besviken på MP. Jag hade en viss förhoppning, särskilt som dom miljöpartister som jag sprungit på, i alla fall upp till 25år, är gröna socialliberaler. Nu var det ju ingen storseger, det handlade om två röster, men det gör det lite bittrare..

Mina främsta invändningar mot statligt ägande är snedvridningen av konkurrensen, som anställd av ett av dom större telecomföretagen i Sverige så känns det märkligt att jag tvingas stödja en konkurrent via skattesedeln, den minskade valfriheten, ett statligt ägande gör det svårare, ibland helt omöjligt, för mig som konsument att straffa ett företag jag ogillar, och slutligen ideologiskt, jag anser att statens uppgift är att  ge näringslivet goda förutsättningar, sätta upp lagar och regler och se till att de följs, inte att äga och driva företag..

Dagens: en annan version

Kommentera

