the rise of Godzilla..

Det lär väl knappast ha undgått någon att Japan upplevt något extremt dom senaste dagarna, och nu följer hela världen med oro vad som sker vid kärnkraftverket Fukushima.
När jag skriver det här står det klart att reaktor 1 och 3 har probelm så jag får reservera mig lite inför vilka resultat det här kan få.
Jag utger mig verkligen inte för att vara kunnig när det kommer till den här tekniken och jag är helt enig med dom som menar att det var omdömeslöst att bygga ett kraftverk på ett så bevisligen oroligt ställe.
Det som jag däremot reagerar mot är att man argumenterar för att det nu är dags att förbjuda den här tekniken, vilken är bland dom minst klimatpåverkande som finns, jag anser snarare att det här visar på hur stabil dagens kärnkraft faktiskt är.
Vi talar om reaktorer jämnåriga med Forsmark, yngre än Harrisburg, som är säkrare än Tjernobyl och bra mycket äldre än dagens moderna reaktorer, och dessa har nu utsatts för extrema förhållanden och katastrofen är ännu så länge inte värre än så här..

Dagens: Gorillaz – Dare

Kommentera

