när sanningen kryper fram..

Under Natos bombningar av Belgrad i slutet av 90-talet minns jag starkast den händelse då Kinas ambassad blev träffad. När detta skedde pekade analytiker och experter på olika förklaringar, allt från en ”markering av USA” till det som sedermera blev den offentliga förklaringen ”ett misstag”. I USA-fientliga kretsar stod ju sanningen klar, jag var själv övertygad om att USA ville markera mot Kina som var Serbiens representant i FN då jag tillhörde den USA-skeptiska vänstern, att här hade USA begått ett grovt övertramp mot icke-krigförande nation.

Döm av min förvåning då jag häromdagen fick dessa länkar av min gode vän Krazy Kosovo, tydligen upplevs det som att det på tolv år har flutit tillräckligt mycket vatten under broarna, vilka kastar nytt ljus över händelsen.

..The former Chinese president Jiang Zemin has admitted in an unpublished memoir that Serbian military intelligence units were hiding inside the Chinese embassy in Belgrade when Nato bombed it in 1999.

The memoir is reported to say that Jiang acceded to a personal plea from Slobodan Milosevic, the Serbian leader, to shelter key military intelligence personnel, and that 14 Serbs and three Chinese citizens died there when US bombers struck…


Kommentera

